Jak skutecznie nawodnić organizm?

Każdy organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniego nawodnienia, a więc musi przyjąć odpowiednią ilość płynów. Jest ona uzależniona od potrzeb organizmu oraz jego obecnego stanu fizjologicznego. Nawadnianie organizmu jest więc sprawą indywidualną każdego człowieka. Ilość płynów w diecie uzależniona jest więc m.in. od wieku, płci, stanu zdrowia, poziomu aktywności fizycznej. Sportowiec oprócz wody zazwyczaj sięga po napoje izotoniczne, hipotoniczne i hipertoniczne. Osoba chora i odwodniona przyjmuje dodatkowo elektrolity. Duże ilości wody zaleca się też osobom na dietach odchudzających, np. dieta dr Dąbrowskiej. Jak więc prawidłowo nawodnić nasz organizm?

Woda – najzdrowszy napój

Woda jest najlepszym płynem nawadniającym organizm i powinna stanowić nieodłączny element codziennej diety każdego człowieka. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Woda pełni wiele funkcji: przenosi składniki odżywcze i inne substancje (np. hormony), wspomaga wydalanie z organizmu produktów przemiany materii, reguluje temperaturę ciała, rozpuszcza wiele substancji. Ponadto zabezpiecza i nawilża m.in. gałki oczne, mózg, rdzeń kręgowy oraz chroni stawy, wspomagając ich ruchomość. Woda jest podstawowym składnikiem naszego ciała - stanowi 60-70% masy ciała człowieka. Jej ilość w organizmie zależna jest od wieku, płci, zawartości tłuszczu. Warto wiedzieć, iż zawartość wody zmniejsza się wraz z wiekiem: noworodek ma 75%, a osoba w podeszłym wieku już do 50%. Utrata 15-20% wody ustrojowej prowadzi do śmierci.

Ile pić wody?

Zaleca się dostarczanie do organizmu przynajmniej 2 l płynów dziennie (standardowo przyjmuje się, że powinno się wypijać około 30 ml wody na 1 kg wagi ciała). Warto wiedzieć, iż wodę dostarczamy też z pożywieniem np. warzywami i owocami, herbatą czy nawet kawą. Ilość wody, jaką powinno się dostarczyć do organizmu zależna jest od wielu czynników. Więcej płynów muszą dostarczać sportowcy, osoby pracujące fizycznie, a także osoby chore (gorączka, biegunka i wymioty). Więcej wody powinno się też wypijać latem, zwłaszcza podczas upalnych dni. Wodę należy pić zawsze, gdy odczuwamy pragnienie, gdyż nasz organizm wtedy właśnie daje nam do zrozumienia, iż mamy jej w organizmie za mało. Odwodnienie organizmu jest bardzo niebezpieczne, należy więc temu zapobiegać.

Czym oprócz wody nawodnić organizm?

Można pić herbatki owocowe, ziołowe, oczyszczające, odchudzające czy lecznicze zioła. Wybór jest bardzo duży. Warto sięgać po herbatę białą, zieloną i czerwoną. Należy ją jednak pić bez dodatku cukru czy słodzików, które dostarczają tylko pustych kalorii. Można także pić kawę, oczywiście najlepiej niesłodzoną, bez zbędnych dodatków, np. mleka czy śmietanki. Kawa, podobnie jak zielona herbata, jest źródłem antyoksydantów, dlatego też spożywana w umiarkowanych ilościach (1-2 filiżanki) może korzystnie wpływać na organizm. Większe ilości tego napoju mogą powodować odwodnienie organizmu. Należy również uważać, gdy dzień zaczynamy od wypicia kawy, co może nas odwodnić. Ten nawyk warto przekształcić w od wypicia szklanki wody, najlepiej ciepłej.

Warto sięgać też po soki warzywne, gdyż mają mało kalorii, a są źródłem witamin, minerałów i błonnika. To dobry napój nawadniający, ale też oczyszczający. Zalecane są więc na dietach odchudzających. Na soki owocowe należy już jednak uważać, gdyż zawierają niekiedy dużo kalorii. Mogę one jednak stanowić zamiennik owoców w diecie. Należy jednak pić soki świeżo wyciskane, przygotowane w domu. Do diety warto włączyć napoje mleczne fermentowane, czyli kefiry, jogurty naturalne, maślanki. Są one źródłem wapnia i probiotyków, które korzystnie wpływają na układ pokarmowy. Jogurt naturalny z jabłkiem i cynamonem to dobry pomysł na drugie śniadanie lub lekki podwieczorek.

Jakich napojów unikać?

Żeby organizm był prawidłowo nawodniony należy unikać i wykluczyć z codziennego menu płyny takie jak:

  • wody smakowe,

  • kolorowe napoje gazowane i niegazowane, które zawierają dużo cukru i innych substancji słodzących,

  • napoje energetyzujące,

  • soki, nektary z kartonów,

  • alkohol.

Napoje te dostarczają tylko pustych kalorii, wzmagają pragnienie, a niestety nie nawadniają organizmu. Warto więc sięgać głównie po wodę, która jest najlepszym płynem nawadniającym.

Dane kontaktowe

Napisz do nas

Obszar działania

Wysyłając ten formularz, przyjmujesz do wiadomości, że Administratorem, podmiotem przetwarzającym dane osobowe na potrzeby firmy, jest Małgorzata Lewicka Catering dla Zdrowia, oraz że masz prawo do wglądu, sprostowania oraz usunięcia Twoich danych.